Realizowane przez STRABAG Infrastruktura Południe połączenie drogowe klasy „Z”, kategorii ruchu KR4 jest przedłużeniem ul. Korfantego do ul. Bugajskiej i będzie stanowić alternatywne połączenie Częstochowy z Drogą Krajową nr 46 w kierunku Kielc. Inwestycja obejmuje budowę drogi o długości 1,8 km, od skweru Lotników do ul. Bugajskiej, dwóch łącznic dwupasowych i dwukierunkowych o długości 197 m i 234 m oraz przebudowę Drogi Krajowej nr 46 na odcinku 345 m. Zakres prac polega na wykonaniu robót rozbiórkowych i ziemnych, wykonaniu konstrukcji jezdni, poboczy, ciągów pieszo rowerowych, chodników, zatok autobusowych projektowanej drogi oraz przebudowywanych dróg towarzyszących. Ponadto w ciągu projektowanej drogi, na trasie relacji Częstochowa – Kielce, wybudowany będzie wiadukt kolejowy o konstrukcji dwuprzęsłowej żelbetowej o długości 29,95 m. W ciągu projektowanej łącznicy nr 2, nad ścieżką pieszo – rowerową, wybudowany zostanie wiadukt drogowy o konstrukcji jednoprzęsłowej żelbetowej. Powstaną również: przepust o konstrukcji żelbetowej o długości 27 m., odcinki kanału deszczowego wraz z zabudową wpustów deszczowych, rowy chłonne wzdłuż DK-46 oraz projektowanych łącznic. Wybudowane zostaną dwa zbiorniki chłonno-odparowujące, a istniejące zbiorniki bezodpływowe zostaną przebudowane. Przełożona będzie istniejąca sieć wodociągowa oraz wykonany zostanie bypass na istniejącej magistrali wodociągowej w rejonie ul. Bugajskiej, a także przekładka sieci gazowych wysokiego ciśnienia. Roboty branżowe obejmują również: wykonanie oświetlenia ulicznego, przebudowę kabli oświetleniowych, przebudowę kanalizacji kablowej, kabli światłowodowych, budowę kanału technologicznego o dł. 2,5 km, zamontowanie dwóch wiat przystankowych. W zakres robót wykończeniowych, wchodzi: obsianie trawą pasów zieleni, nasadzenia drzew i krzewów, wykonanie poziomego i pionowego oznakowania drogi w ramach wprowadzenia docelowej organizacji ruchu oraz montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obecnie najważniejszymi wykonywanymi pracami są roboty drogowe (stan zaawansowania ok. 10%) oraz przezbrojeniowe (stan zaawnasowania ok. 30%): przebudowa kanalizacji deszczowej, przebudowa kanału technologicznego, przebudowa kolizji elektroenergetycznej. Trwają również prace ziemne: odhumusowanie terenu i budowa nasypów na węźle Bugajska. – Jesteśmy świadomi znaczenia, jakie dla mieszkańców, okolicznych przedsiębiorców i władz samorządowych ma to połączenie. Staramy się jak najsprawniej zaplanować i realizować nasze prace – powiedział Paweł Przyciasa, Kierownik Techniczny Grupy Katowice STRABAG Infrastruktura Południe – Zdecydowaliśmy się, również na zastosowanie technologii nasuwania nowej konstrukcji wiaduktu kolejowego, dzięki czemu zminimalizujemy utrudnienia w ruchu pociągów – kontynuował. Wiadukt kolejowy montowany jest tzw. technologią nasuwania podłużnego konstrukcji, która pozwala na zminimalizowanie ograniczeń i utrudnień w ruchu kolejowym. Konstrukcja mostowa wiaduktu jest wykonywana przy nasypie kolejowym. Następnie rozbierany jest fragment nasypu kolejowego, w miejsce docelowe nasuwana jest konstrukcja wiaduktu, dalej nasyp, wraz z nawierzchnią torową, jest odtwarzany i przywracany jest ruch kolejowy. W połowie lutego br. w radzie technicznej budowy uczestniczył Krzysztof Matyjaszczyk - prezydent Częstochowy, który wraz z przedstawicielami Zamawiającego oglądał postęp prac na tym wyczekiwanym odcinku drogi, która usprawni komunikację terenów inwestycyjnych i stworzy wygodnego połączenia do jurajskiego Olsztyna z pominięciem często zamykanego przejazdu kolejowego przy ul. Bugajskiej. Wartość zlecenia wynosi 59 mln zł. Na ten cel miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu na kwotę 30 mln zł. Planowany termin oddania połączenia to październik 2024 r. STRABAG SE jest europejskim koncernem budowlanym z silnym kapitałem własnym, liderem w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych, wykwalifikowaną kadrę inżynierską, wysokiej jakości materiały budowlane oraz najnowszej generacji park maszynowy. Dzięki temu możliwa jest kompleksowa realizacja inwestycji - terminowo, na najwyższym poziomie pod względem jakości i w najlepszej cenie. STRABAG korzysta z całej gamy usług oferowanych przez wyspecjalizowane spółki koncernowe, które przejmują odpowiedzialność za ich wykonanie, generując w ten sposób wartość dodaną dla swoich Klientów. Dzięki zaangażowaniu ponad 74 tys. pracowników STRABAG SE osiąga roczne obroty w wysokości ponad 16 mld EUR. Koncern rozszerza swoją działalność daleko wykraczającą poza granice Austrii i Niemiec. Za pośrednictwem sieci należących do niego spółek jest obecny w wielu krajach europejskich i coraz częściej reprezentowany na innych kontynentach. Grupa STRABAG działa w Polsce od 1987 roku. Przy zatrudnieniu ponad 6500 pracowników, roczne obroty Grupy wynoszą blisko 8 mld PLN Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl