W Polsce dokonano niedawno pierwszych prób produkcji asfaltów z gumą na skalę przemysłową, polegających na użyciu asfaltu modyfikowanego polimerami z niewielkim dodatkiem gumy. Wypracowana w laboratoriach TPA i PW technologia opiera się jednak na zastosowaniu znacznie większej ilości miału gumowego w asfalcie – około 15-18%, co przyczynia się do uzyskania znacznie lepszych parametrów powstałej mieszanki w tzw. procesie technologicznym „na mokro”. Ta metoda wytwarzania w końcowym etapie daje najbardziej efektywne właściwości eksploatacyjne nawierzchni – czyli odporność na zmęczenie, spękania, starzenie; co ważne, ta formuła pozwala na budowę znacznie trwalszych dróg z obniżoną hałaśliwością. - W maju br. sprowadziliśmy do naszej wytwórni w Pruszkowie specjalistyczne przenośne urządzenie do produkcji asfaltu z gumą. Po udanych próbach technologicznych wszystko jest przygotowane, by przystąpić do budowy odcinka doświadczalnego. W ramach prac zostaną wypróbowane technologie z użyciem asfaltu z gumą w różnych warstwach nawierzchni- wyjaśnia Wojciech Trojanowski, Członek Zarządu STRABAG Sp. z o.o. - Na tym doświadczalnym odcinku zostanie po raz pierwszy w Polsce wykonana droga w technologii tzw. długowiecznej nawierzchni opartej na koncepcji opracowanej w naszych laboratoriach, pozwalającej na budowę dróg, które w okresie 50 lat eksploatacji nie powinny wykazywać żadnych uszkodzeń strukturalnych. Zakłada się jedynie okresową wymianę wierzchniej warstwy ścieralnej - podsumowuje Igor Ruttmar, Prezes TPA Sp. z o.o. Połączenie asfaltu z gumą, znane w świecie pod nazwa „asphalt-rubber”, oferuje nowe możliwości rozwoju technologii budowy dróg, które STRABAG Sp. z o. o chciałby wykorzystać przy realizacji projektów budowlanych. Badania nad ulepszeniem technologii naukowcy z TPA i Politechniki Warszawskiej prowadzą od dwóch lat; właśnie rozpoczęto fazę wdrożenia innowacyjnego rozwiązania. Około 20 procent asfaltów stosowanych obecnie w Polsce zawiera polimery. Modyfikacja właściwości asfaltu polimerami pozwala na poprawę ich właściwości przy występowaniu wysokich temperatur w okresie letnim, nie pogarszając przy tym właściwości w okresie zimowym. Pierwsze prace naukowo-badawcze nad lepiszczami gumo-asfaltowymi w Polsce były prowadzone pod kierunkiem prof. Piotra Radziszewskiego oraz prof. Jerzego Piłata z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, która jest partnerem naukowym projektu. Politechnika Warszawska przebadała kompleksowo szeroką gamę takich lepiszczy i zaleciła do dalszego stosowania wybrane z nich. Instytut TPA w Pruszkowie, pod kierownictwem dr inż. Igora Ruttmara, który zainicjował powstanie tego projektu, opracowało receptury dla nowych mieszanek mineralno-asfaltowych zawierających lepiszcze gumo-asfaltowe. Efektem końcowym projektu badawczego będzie opracowanie ogólnie dostępnych zaleceń w formie specyfikacji technicznych dla inwestorów i wykonawców dotyczących wytwarzania asfaltów modyfikowanych gumą i zastosowania tej technologii na szeroką skalę na drogach w całym kraju. Badania prowadzone są w ramach programu operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 dofinansowanego ze środków PARP. STRABAG SE jest jednym z wiodących europejskich koncernów budowlanych. W 2012 roku przy zatrudnieniu 74 000 osiągnął obroty w wysokości 14 mld EUR. Poza swoimi rynkami głównymi w Austrii i Niemczech STRABAG jest obecny dzięki licznym filiom we wszystkich krajach Europy Wschodniej, Południowo-Wschodniej, na niektórych rynkach Europy Zachodniej i na Półwyspie Arabskim. Działalność STRABAG obejmuje pełen zakres usług budowlanych (Budownictwo Ogólne i Inżynieryjne, Budownictwo Infrastruktury, Specjalistyczne Budownictwo Ziemne i Budowę Tuneli) tworząc łańcuch wartości dodanej w obszarze budownictwa. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.com Grupa STRABAG jest obecna w Polsce od 1985 roku. Przy zatrudnieniu ok. 6 700 pracowników, roczne obroty Grupy w 2012 wyniosły 4,8 mld PLN (ok. 1,2 mld Euro). Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl