Podstawowy zakres prac obejmował budowę ścieżki rowerowej, dwóch miejsc obsługi rowerzystów, kładki rowerowej nad rzeką Śląska Ochla, przebudowę ul. Chrobrego i Zielonogórską w miejscowości Niedoradz, a także oznakowanie dróg, przebudowę kolizji telekomunikacyjnych i nawierzchni jezdni wraz z robotami w zakresie kanalizacji deszczowej. Ponadto STRABAG poszerzył oraz dostosował ul. Kochanowskiego w Niedoradzu do parametrów drogi powiatowej. W trosce o środowisko naturalne w trakcie prac wykonawca przeniósł w bezpieczne miejsce siedliska, będącego pod ochroną przyrodniczą, chrząszcza kozioroga dębosza oraz dwa mrowiska. Po ukończeniu tego 12-kilometrowego odcinka połączona sieć dróg rowerowych w powiatach nowosolskim i zielonogórskim liczy ok. 250 km. STRABAG dla buduje z troską o ludzi i środowisko naturalne. STRABAG ma świadomość jak istotne jest ograniczenie negatywnego wpływu działalności człowieka na środowisko i otoczenie, dlatego spółka przyjęła zobowiązanie osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 r. W tym celu STRABAG wprowadza innowacje technologiczne i procesowe, które pozwalają minimalizować ślad środowiskowy i zwiększyć efektywność procesu budowlanego. Kluczem do tego jest efektywne wykorzystanie zasobów i energii, zgodnie z koncepcją gospodarki obiegu zamkniętego. Wszystko to w trosce o środowisko i przyszłe pokolenia. Lidzbark Warmiński – pierwsza świecąca ścieżka rowerowa w Polsce STRABAG na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie zrealizował odcinek samoistnie świecącej w ciemności ścieżki rowerowej. Ścieżka rowerowa powstała w okolicach Lidzbarka Warmińskiego, na szlaku prowadzącym nad Jezioro Wielochowskie. Innowacyjny odcinek ma 100 m długości i 2 m szerokości, a jego wykonanie trwało cztery dni i kosztowało 120 tys. PLN netto. Autorem projektu świecącej nawierzchni jest laboratorium TPA w Pruszkowie. Jest to pierwsze takie rozwiązanie technologiczne w Polsce. Nawierzchnia świecącej ścieżki zawiera tzw. luminofory. To specjalna substancja syntetyczna, „ładująca się” za pomocą światła dziennego, a następnie nocą emitująca nagromadzoną energię. W ciągu dnia ścieżka rowerowa jest niebieska. Działanie materiału, z którego powstała jest związane jest ze zjawiskiem luminescencji. Polega ono na pochłonięciu promieniowania elektromagnetycznego z obszaru widzialnego, ultrafioletu lub podczerwieni. Pochłonięta energia jest następnie emitowana w postaci światła, na ogół o energii mniejszej niż energia światła wzbudzającego. Materiał, z którego stworzono ścieżkę rowerową jest w stanie oddawać światło przez ponad 10 godzin, a rozwiązanie nie tylko poprawia bezpieczeństwo rowerzystów po zmroku ale też nie zagraża środowisku naturalnemu. STRABAG jest obecny na polskim rynku budowlanym od ponad 35 lat. Realizuje najbardziej prestiżowe i zaawansowane technologicznie inwestycje w segmentach budownictwa ogólnego, inżynieryjnego i infrastrukturalnego. Jako generalny wykonawca oferuje swoje usługi w zakresie infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, hydrotechnicznego, energetycznego, przemysłowego i ochrony środowiska. Laboratoria należące do koncernu czuwają nad utrzymaniem najwyższych standardów jakości, prowadząc prace badawcze i wdrażając innowacyjne technologie. STRABAG posiada rozwiniętą sieć wytwórni mieszanek asfaltowych, własne wytwórnie betonu oraz własne kopalnie kruszyw. Dysponuje wysoko wykwalifikowaną kadrą specjalistów i najnowszej generacji parkiem maszynowym. Wysoki udział kapitału własnego powoduje, że firma jest stabilnym i pewnym partnerem dla inwestorów. W Polsce STRABAG zatrudnia ponad 6,5 tys. osób, a roczne obroty Grupy wynoszą ponad 8 mld PLN. Więcej informacji jest dostępnych na www.strabag.pl.